Site icon stal.dk

Kinesiske investorer trækker sig fra Bordeaux

I løbet af det seneste årti har kinesiske investorer spillet en betydelig rolle i Bordeaux’ vinindustri. Motiveret af prestige og en voksende middelklasse i Kina opkøbte kinesiske investorer over 170 vingårde i regionen. Dog har ændringer i økonomiske forhold og forbrugsmønstre i Kina ført til en markant reduktion i disse investeringer, skriver the drink business.

Baggrunden for investeringerne

I 2010’erne oplevede Kina en økonomisk opblomstring, hvor europæiske luksusvarer blev symboler på succes. Franske vine blev et statussymbol blandt Kinas elite, hvilket udviklede sig til, at kinesiske rigmænd investerede i franske vingårde, særligt i Bordeaux. Ifølge Christophe Château fra CIVB, var det en tid, hvor du, når du var succesfuld i Kina, kørte i en tysk bil, bar et schweizisk ur og drak fransk vin.​

Denne efterspørgsel har helt sikkert været med til at presse priserne op på en lang række luksusprodukter, herunder vin – og i ganske særlig grad champagne. Der gik stort set ikke en dag, hvor der ikke blev reklameret med investeringscases, ud fra en betragtning om en uudtømmelig efterspørgsel og endeløse prisstigninger.

Årsager til tilbagetrækningen

Flere faktorer har bidraget til den nuværende tilbagetrækning:​

Et bemærkelsesværdigt eksempel er Château Latour-Laguens, som blev købt for €2 millioner i 2008 og i december 2024 blev sat udbudt med et startbud €150.000, eksklusive vinmarker.​vino-joy.com+3Connexion+3finews.com+3

Trods de nuværende udfordringer er der ifølgethe drink business tegn på fornyet interesse fra en yngre generation af kinesiske investorer. Disse nye aktører, ofte med international erfaring og uddannelse, søger at kombinere vinproduktion med turisme og oplevelsesøkonomi, såsom vinworkshops og bryllupsarrangementer. Christophe Château fra CIVB understreger, at diversificering altid har været en del af Bordeauxs succes og nævner Château Smith Haut Lafittes satsning på vinrelaterede oplevelser som et eksempel.​

Der er ingen tvivl om, at Bordeaux’ vinindustri står overfor en periode med omstrukturering og tilpasning. Mens nogle investorer trækker sig, åbner det op for nye muligheder og en potentiel revitalisering af regionens vinproduktion og turisme, men Bordeaux står overfor en lang række udfordringer.

Vi ser det med En Primeur-kampagnen for 2024 årgangen, der så småt er gået i gang med betydelige prisfald i forhold til sidste år. Dertil kommer risikoen for betydelig amerikansk told, konkurrence fra andre regioner, og et generelt faldende forbrug af rødvin, som har slået igennem over hele verden.

Exit mobile version